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les Grands Projets d'Afrique



Officially opened in November 2012 by former President Kibaki, the  superhighway for posterity contribute to regional integration

Nairobi -Thika Superhighway (Kenya)

Project duration: 2009-2012
Total lengh : 50 km
Characteristcs and components
Road Widenning : 8 lanes from 6 lanes in some portion  or 6 lanes from 4 lanes in others
Elements : flyovers ; overpass ; interchanges ; foot bridges; and a subway
* 2 underpasses
* 18 pedesrian crossings
* solar powered street lights
Cost: KES 35 billion (US $418million)  


Contractors:

            LOT 1:  M/S China Wu Yi Company Ltd.  financed by an AfDB (African Development Bank) loan and grant and the Government of Kenya.


              LOT 2: M/S Synohydro  Corporation Ltd.  financed by an AfDB (African Development Bank) loan and grant and the Government of Kenya.

              LOT 3: M/S Shengli Engineering  Construction Group Co.  Ltd.  financed by EXIM Bank of China and the Government of Kenya.


Study were comissionned since 2004 with funding from Japan International Cooperation Agency (JICA) 

Impact :
 The construction of access-control corridor has not only reduced road congestions remarkably but also reduced pollution resulting from vehicles fumes emissions.     
             
Source: http://www.constructionreviewonline.com/cover-story-nairobi-thika-road

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Inaugurer en février 2014, il donne un coup de neuf à l'aéroport construit depuis 1949


2ème module de L'AEROGARE de MAYA MAYA (Congo)




Coût : 86 milliards FCFA

Surface : 44 500 m²
Main d’œuvre : 3 Français de la mission de contrôle, 270 Chinois et 664 Congolais.

 
Structure :
*  composite de béton, d’acier et de verre avec plusieurs compartiments
*   sept passerelles télescopiques
*  2 890 tonnes d’aciers pour la structure métallique
*  720 mètres carrés de tôles en alliage d’aluminium
*  16 500 mètres carrés de murs rideaux double vitrage

Capacité
*   2 millions de passagers par an
*   700 véhicules au parking autos

Impact : augmentation de 38% grâce aux améliorations multiformes du terminal

Source : http://negronews.fr/2014/02/07/actualite-congo-laeroport-de-maya-maya-se-modernise/
 
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1er laboratoire de développement de la construction en Afrique 

LAFARGE- Laboratoire de la construction (Algérie)



Date d’inauguration : Novembre 2013


4 Pôles de recherche :
* le laboratoire matériaux ciments et béton granulats,
*    le laboratoire systèmes constructifs,
*    le pôle scientifique et académique
*    et le pôle de prescription

Equipe pluridisciplinaire locale: ingénieurs, architectes, techniciens, etc.

                   Coût : 1,6 millions € (180 millions de dinars)

 Équipements : 323 000 €  (35 millions de dinars) 

                  Superficie : 2 300 m²

 Plateforme de 1 000 m² et 4 600 m² de terrain extérieur.

Objectifs : développer des solutions adaptées aux problématiques locales de construction et de logement,  diminuer le coût de la construction mais aussi d'accélérer des délais




Sources
http://www.algerienews.info/lafarge-ouvre-un-laboratoire-a-rouiba/

http://www.maghrebemergent.com/component/k2/item/31908-lafarge-inaugure-le-premier-laboratoire-de-developpement-de-la-construction-en-algerie.html

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One of the FIFA World Cup 2010 stadium 

 Moses Mabhida Soccer Stadium (Durban-South Africa)

 

Built from 2006 to 2009, on the previous site of Kings Park Soccer Stadium (or King Senzangakhona Stadium). It is named for Moses Mabhida, a former General Secretary of the South African Communist Party.

Contained: indoor arena, football museum, sports institute, transmodal transport station, 150 hospitality suites 

*7,500 seats for more than 54,000 people 

*Dimensions:  320m x 280m x 45m

The roof:
An arch which is 350m long free and 105m high span arch 
46,000 square metres
Weights =    2,600 tons
Teflon-coated & glass-fibre membrane attached to the arch by 17,000m of 95mm diameter steel cables.

The Bowl:
*1,750 columns and 216 raking beams 
*1,780 pre-cast concrete seating panels 
*The floor space inside the stadium structure is around 80,000 square metres.

Facade of the Durban Stadium = 15,000m² 
*100 columns surround the stadium (the highest is 46m)
*550 aluminum fins 

Source: http://en.wikipedia.org/wiki/Moses_Mabhida_Stadium
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Ce 20 Juin 2014, le président Ali Bongo Omdiba inaugurait le pont le plus long du Gabon.

 Pont route-rail de Mayumba sur la Banio

 

Coût : 82 milliards de CFA                

    Durée des travaux : 3 ans

Ossature: tablier+ chevêtre +piles+ pieux  

   2 tabliers mixtes: l'un route , l'autre rail

   8 travées: 6*70m + 2*50m

   7 chevêtres

   7*4 piles   

   fondations en pieux: 2m de diamètre et 22 à 75 m 

  Longueur: 522 m                         largeur: 20 m

 Quantité béton: 17350 m3        Quantité acier: 14000 tonnes           

         115 gabonnais         25 ingénieurs et géomètres             47 ouvriers

Entreprise: Santullo Sericom


Objectifs: Résoudre les tracasseries de la traversée de la lagune Banio en bac ou en pirogue.

Vidéo de l'ouvrage en construction:  https://www.youtube.com/watch?v=tv_HvUmOOzI

Source: http://koaci.com/gabon-mayumba-enfin-pont--92686.html

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